Vitamíny a minerály pro ženu NEZBYTNÉ

Dub 4, 2020

Jsou to nezbytné mikroživiny, které přispívají k dlouhému zdraví a řeší několik zdravotních a estetických problémů. Jaké vitamíny a minerály by měly ženy přijímat každý den?

Vitamín C

Ano, vitamín C má pro ženské tělo skutečně zzračné účinky. Mimo to, že podporuje funkci nervového a imunitního systému a stimuluje produkci kolagenu, je také jednou z nejúčinnějších živin na podporu růstu a zpevnění vlasů a nehtů. Již po několika hodinách vylučuje močí, proto je potřeba ho doplňovat každý den. Odborníci navíc tvrdí, že vitamín C může oddálit příznaky stárnutí v důsledku poškození volnými radikály.              

Vitamín E

Určitě víte, že kůže je největší orgán lidského těla… Právě proto je potřeba dbát o její ochranu a výživu. Každá žena přece touží po hydratované pokožce bez nepříjemného akné a příznaků stárnutí.  Je to antioxidant, účinný v boji proti volným radikálům, který může být prospěšný i při snižování poškození pokožky UV zářením. Pokud toužíte po hladké a bezproblémové pokožce, neměly byste zanedbat přijímání vitamínu E !

Vitamíny skupiny B

Proč jsou důležité? Nejen, že podporují zdravý imunitní systém, ale jsou také skvělým zdrojem energie, kterou potřebuje každá aktivní žena.  Ve vaší vitamínové výbavě by měl být:  

vitamín B1 (thiamin) pomáhá tělu metabolizovat tuky a produkovat energii

vitamín B2 (riboflavin) přispívá k udržení zdravé pokožky a ke zmírnění únavy

vitamín B3 (niacin) snižuje únavu a vyčerpanost

vitamín B7 (biotin) udržuje zdravé vlasy a pokožku

Vápník

Věděly jste, že ženy jsou vystaveny vyššímu riziku osteoporózy? Je to způsobeno skutečností, že ženy mají menší a slabší kosti než muži. Na základě těchto rizikových faktorů by se všechny ženy měly zajímat o to, zda přijímají dostatek vápníku. Více než 99% vápníku v těle je uloženo v kostech a zubech. V krvi se používá k vysílání nervových signálů a na rozšiřování svalů a cév. Je tak důležitý, že pokud nepřijmete dostatečné množství vápníku, vaše tělo začne vstřebávat zásoby z kostí a zubů. Jeho pravidelné doplňování proto slouží jako prevence. 

Zinek

Je to minerál, který pomáhá ke správné funkci imunitního systému a metabolismu. Kromě toho je známý svými příznivými účinky na pleť, a proto se často používá k léčbě akné, zánětů, ekzémů a různých kožních onemocnění. Najdete ho v mnoha kosmetických přípravcích na zlepšení pleti určených pro ženy. Víte ale, že jedním z projevů nedostatku zinku je vypadávání vlasů? Dalšími příznaky jsou i křehké a lámavé nehty, protože zinek hraje důležitou roli v obnově nehtového lůžka. Navíc díky jeho blahodárným účinkům na imunitu je skvělou prevencí proti chřipce. Právě proto se přidává například i do nosních sprejů.                  

Železo

Slouží k výrobě hemoglobinu a myoglobinu, dvou proteinů používaných k přepravě kyslíku. Právě ty chybí některým ženám zejména během menstruačního cyklu a těhotenství. Nedostatek železa v těle aktivních žen může mít za následek produkci malého množství energie. Pokud má žena v těle nízký podíl železa, neprodukuje hemoglobin, a tak je přeprava kyslíku v těle snížena. Měsíční ztráty krve spojené s nedostatečným příjmem potravin s obsahem železa zvyšují pravděpodobnost tohoto nedostatku. Mimo jiné slouží železo i na doplnění energie a podporuje vyšší výkon ve sportu.

Multivitamín

Všechny vitamíny a minerály, o kterých jsem psala výše, můžete snadno najít v různých multivitaminových doplňcích. Ty obvykle obsahují všechny potřebné živiny v ideální denní dávce. V obchodech dnes najdete i speciální multivitamíny pro ženy, které obsahují základní vitamíny a minerály a také různé živiny. 

Omega 3-mastné kyseliny

Hrají důležitou roli při mnoha metabolických procesech. Udržují optimální hladinu cholesterolu a zdravé srdce. Tělo si je neumí vytvořit samo, proto musíte omega-3 přijímat prostřednictvím stravy nebo výživových doplňků. Běžně se nacházejí v potravinách, jako jsou ryby, vlašské ořechy a lněná semena. Účinky omega mastných kyselin se prokázaly i při snižování depresí a duševních poruch.                        

Kolagen a kloubní výživa

Přiznejte se, která z vás ještě neslyšela o zázračných účincích kolagenu? Je hlavní složkou pojivových tkání, které tvoří šlachy, vazy, kůži a svaly. Prohlédněte si několik důvodů, proč je kolagen „must have“ ve výbavě každé z nás:

Jeho úkolem jako suplementu je zmírnění bolesti kloubů. Kolagenová výživa dodává potřebné látky, které obnovují kloubní lůžka a chrupavky. Nesmíme zapomínat, že klouby si namáháme téměř každý den, a to i při sedavém zaměstnání. Kosti jsou tvořeny nejen vápníkem, ale i kolagenem, zejména v oblasti chrupavek a kloubů. Pro snížení rizika vzniku osteoporózy byste proto kolagen ze svého jídelníčku rozhodně neměly vynechat. 

Studie prokázaly účinky kolagenu i na růst a zpevnění vlasů a nehtů.

Kolagen hraje roli při posilování pevnosti pleti a může také přispět k její pružnosti a hydrataci. Věkem tělo produkuje méně kolagenu, což vede k suché pokožce a tvorbě vrásek. Doplňováním kolagenu můžete tyto procesy oddálit.

Je toho spousta, já vím, ale pamatujte na to, že bohužel běžnou stravou není možné všechny tyto potřebné látky přijímat v té míře, jakou by tělo potřebovalo. S rostoucím věkem, se nároky na množství i rozmanitost zvyšují a naše strava, ač si hlídáme její složení, pestrost a samozřejmě kvalitu i zdroje, nám potřeby nemůže pokrýt!

Proto doporučuji, najděte se nějaké, naslouchejte svému tělu, jak na ně reaguje a zobejte. Pravidelně.

Krásné dny.

Petra.