Nutná 5 aneb bez toho to prostě nepůjde…závěr

Bře 22, 2020

  1. Pravidelná strava, 4-5 jídel denně
  2. Pitný režim, minimálně 2 litry tekutin denně
  3. Pravidelný pohyb, 2 hodiny týdně zůstat ve formě, 3 hodiny týdně-hubnu
  4. Hlava je v harmonii s tělem, hlavně No Stress
  5. Spánek, výzkumy ukazují, že pro hubnutí je zapotřebí spát 7-8 hodin denně

Může přijít únava….

Naplánujete si jídelníček, pravidelné cvičení a další nové zdravé návyky. Co když se Vám do toho ale pak vlastně vůbec nechce? Mnohdy za tím není Vaše lenost, ale obyčejná únava… 

Unavené hubnutí

Můžete mít skvělou motivaci, můžete být odhodlané, naplánujete si nový režim a změny, které budete podnikat. Bohužel zjistíte, že hmotnost neklesá, nebo jen velmi málo, i přestože se snažíte, jak nejvíce můžete. Jídelníček jste upravila, ale vyskytly se například výpadky v pravidelnosti, nebo jste častěji hřešila a také neměla tolik energie na cvičení. Máte pocit, že jste líná, ale je možné, že jste jen hodně unavená.

Proč to nejde 

Hubnutí a změna životního stylu, dodržování zdravých návyků vyžaduje aktivitu. Musíte aktivně přemýšlet o tom, co jíte, jak jíte a kdy jíte. Také potřebujete aktivně sportovat a hýbat se. Tohle všechno je však velmi těžké, pokud to jediné, po čem toužíte je si odpočinout a nic neřešit. Když jste unavená, tak máte přirozeně zvýšený pocit hladu a také daleko větší tendenci doplňovat chybějící energii sladkostmi a tučnějšími jídly. S únavou klesá Vaše motivace, sebedisciplína a sebekontrola, což je přesně to, co pro hubnutí a zdravý životní styl také potřebujete. Únava tak přispívá ke vzniku nadváhy a obezity. V tom případě doporučuji v první řadě zpomalit, odpočinout si a netlačit na sebe, když to teď nejde. V momentě, kdy se Vaše tělo zregeneruje a odpočine si, tak se Vám přirozeně zase vrátí chuť a motivace se sebou něco dělat. 

Jak poznáme únavu?

Únava se neprojevuje pouze ospalostí a zvýšenou potřebou spánku, ale také dalšími psychickými projevy. Můžete pociťovat bolesti hlavy, kloubů a svalů, mít zažívací potíže nebo jiné příznaky podobné chřipce. Únava se také neprojevuje jen fyzickou slabostí, ale i psychickou. Máte špatnou náladu, můžete být podrážděná, nesoustředěná, snižuje se Vaše odolnost zvládat každodenní stresy, více se hádáte s okolím, jste nesoustředěná, do ničeho se Vám nechce a sebemenší úkoly odkládáte, jak jen to jde. Čím více únavu ignorujete nebo potlačujete různými stimulanty v podobě kofeinových nápojů a sladkostí, tak o to více se symptomy únavy zhoršují, až z toho můžeme doopravdy onemocnět, aby si naše tělo konečně pořádně odpočinulo.

Proč jsme unavení? 

Únava vzniká z různých důvodů a rozhodně se netýká pouze málo spánku. Můžete být po nemoci, dlouhodobém stresu doma či v práci, emočně vypjatých situacích či fyzicky náročných výkonech. Nebo stačí i jakékoli intenzivnější změny jako je změna ročního období, změna klimatu a časového posunu z dovolené, změna práce, stěhování, apod. Únava je tak často prvním signálem našeho těla, že potřebujete zpomalit. Bohužel máte však většinou přesně opačnou tendenci, a to ještě více zrychlit a vybičovat se k ještě většímu výkonu. Proto pak únavu potlačujete kofeinem, nikotinem či cukrem. To Vám sice pomůže pouze krátkodobě, ale z dlouhodobého hlediska je tento způsob „regenerace“ nevýhodný, protože přispívá ke vzniku závislostí a civilizačních onemocnění.

Co s únavou? 

Odpočiňte si. Fyzicky i psychicky. Na déletrvající únavu se nestačí párkrát pořádně vyspat. Spánek je určitě důležitý a zásadní pro zotavení organismu, ale většinou potřebujeme i mentálně a psychicky vypnout. Co to znamená? Pro každého něco jiného, ale jde o to chvíli nic neřešit. Jeďte někam na výlet, změňte prostředí, nebo si zalezte s knížkou do postele, koukejte se na své oblíbené filmy, jděte se projít, zaběhat. Každému dělá dobře něco jiného. Je však důležité dělat to opakovaně, proto zařaďte tyto odpočívací rituály do svého každodenního režimu. Předejdete tak vážnějším nemocem, chronické únavě, syndromu vyhoření a řadě psychických a fyzických potížím. Naučit se pravidelně a správně odpočívat je stejně důležitá součást zdravého životního stylu, jako pestrá, vyvážená strava a pravidelný pohyb.

Důležitost spánku u ženy

Ačkoliv máme všichni stejný mozek, ten ženský se oproti tomu mužskému přeci jen o něco málo liší. A teď, zpozorněte! Jedná se totiž o spánek!

Pokud totiž žena nemá dostatek spánku, zvýší se jí hladina psychologické úzkosti, pocit hněvu, nepřátelství a také deprese.

Nemyslete si, že i muž, který je nevyspalý, má stejné pocity. To sice ano, ale u žen jsou tyto stavy mnohem silnější, protože ženský mozek je propojen mírně odlišně než ten mužský. A právě proto je u nich kvalitní spánek opravdu důležitý.

Obecně se doporučuje ženám spát alespoň 8 hodin, jenže ne každé to vyhovuje – některým stačí jen 7 hodin, naopak jiné se i po 8 hodinách spánku cítí unavené. A proč je to vlastně u žen tak podstatné?

Jak je známo, ženy dokážou během celého dne dělat více věcí najednou a svůj mozek namáhají daleko více.

Zjednodušeně řečeno, čím více používáte váš mozek během dne, tím více klidu a hodin spánku budete v noci potřebujete. 

Takže příště, až vám budou padat oči únavou, na nic nečekejte a běžte se pořádně vyspat!

Krásné dny.

Petra