Nutná 5 aneb bez toho to prostě nepůjde…3.díl

Bře 15, 2020

  1. ravidelná strava, 4-5 jídel denně
  2. Pitný režim, minimálně 2 litry tekutin denně
  3. Pravidelný pohyb, 2 hodiny týdně zůstat ve formě, 3 hodiny týdně-hubnu
  4. Hlava je v harmonii s tělem, hlavně No Stress
  5. Spánek, výzkumy ukazují, že pro hubnutí je zapotřebí spát 7-8 hodin denně

Téměř na každé cestě za zdoláním cíle se vyskytne překážka, kterou je v dané chvíli problematické zdolat:

  • Najednou se nám nechce.
  • Zasekneme se.
  • Nějaký čas se nám nedaří.

V těchto okamžicích bojujeme sami se sebou. Máme chuť skončit a následně se obviňujeme z opětovného selhání. Ptáme se sami sebe, čím to je, že je naše vůle tak slabá.

Pokud jste přesvědčeni, že váš cíl je stále vaším cílem, nevzdávejte se ihned. Nejdříve zkuste svou překážku rozpustit např. některou z těchto efektivních metod.

Změna mentální strategie

Tato strategie se zamýšlí nad tím:

  • co je špatně,
  • proč se to stalo,
  • kdo za to může
  • a jak nás to omezuje.

Představte si, že chcete zhubnout. Začnete se stravovat zdravě, přidáte do svého života pohyb.

Nějakou dobu se vám nový životní styl daří úspěšně realizovat. Jednou však vynecháte ranní běh, protože venku prší, po obědě si dáte obrovský dezert s kupou šlehačky a už v tom jedete. Vaše mysl začne produkovat myšlenky typu:

  • Selhal jsi.
  • Nikdy to nedokážeš.
  • Cvičit je tak těžké. 
  • Je to tak nespravedlivé, kamarádka může vyjíst celou cukrárnu a nepřibere ani deko… 
  • Jsi prase

A vy z lítosti nad tím, že jste opět selhali, následně k večeři vyluxujete celou lednici.

Jak řešit

Místo zaměření na problém se naučte používat jinou taktiku. Svou pozornost zaměřte na výsledek a učení se. Tato strategie vede naši mysl k poznatku:

  • co se skutečně stalo,
  • jak se to stalo,
  • jak to můžete ovlivnit do budoucna,
  • a co se z toho můžete naučit.

Příklad s překážkou na cestě k hubnutí se při změně mentální strategie může vyvíjet například takto:

Jelikož pršelo, byla moje motivace jít běhat nulová. Byla to pro mne nová zkušenost. Do budoucna zvolím strategii domácí rozcvičky místo ranního běhu v případě, že bude venku špatné počasí. To, že jsem si dal k obědu zákusek, neznamená, že jsem selhal ve svém plánu, jde o jedno vybočení. Do budoucna mohu tomuto chování předejít tím, že si předem připravím k obědu nízkokalorický dezert, který mám rádVidím, že je má kondice nyní lepší, už vyběhnu pět pater, aniž bych se zadýchal…“

Čím dříve pochopíme, že neúspěch je pouze to, co za neúspěch označíme a zafixujeme, a čím dříve pochopíme, že každá životní událost rovná se zkušenosti, na základě, které rosteme, tím lépe se nám bude dařit.

Co pro změnu a správné fungování mohu udělat JÁ, HNED:

Vyvážený a pravidelný spánek
Síla vůle během dne je závislá na kvalitě spánku v noci. 7 až 8 hodin spánku je nejvhodnější. Méně je špatně, ale dokonce i více je špatně. Pro spánek je také velmi důležitá pravidelnost. Usínat a probouzet se ve stejný čas. Jedna špatná noc a část mozku odpovědná za vůli je doslova odpojena. Chováme se jak zvířátka. 

Vstávejte na první zazvonění budíku
Mnoho lidí budík po ránu odkládá. Studie ukazují, že s každým odložením budíku se cítíme hůře. Mozek se opět začne připravovat na spánek a je z něho za pár minut opět vytržen. To nás doslova ničí. Snoozování, jak se tento nešvar jmenuje, velmi nabourává naši ranní energii a výrazně oslabuje naši vůli hned z rána. Začněte váš den první výhrou. Vstaňte na první zazvonění.

Dejte si ranní nakopávací rozcvičku
Činnosti mozku a také vůli pomáhá, když je hned po ránu nakopnut kardiovaskulární systém. Minimalistická ranní rozcvička dokáže zázraky. Spousta studií dokázaly, že několik kratších cvičení během dne je výrazně efektivnějších, než jeden dlouhý blok. Začnete tedy jen s 5 minutami. Stačí to. Protažení. 20 kliků. 10 dřepů…

Dejte si studenou sprchu
Klidně můžete začít teplou vodou a až na konci sprchování teplotu snižovat. Jeden den trochu, další den více. Studená voda aktivuje sympatický nervový systém, zvýší se krevní tlak a hladina noradrenalinu. Pro tělo a mozek blahodárný mix. Ukazuje se také, že studená sprcha po ráno může fungovat i jako antidepresivum.

Použijte metodu „první z rána“
Když přijdete do práce, udělejte ten nejpodstatnější úkol dne na prvním místě. Ještě před tím, než si pustíte e-maily. Ve světle toho, že první náročný úkol splníte, se vám ostatní úkoly nebudou zdát tak nepříjemné. Dopamin, který se s dokončením úkolů v mozku uvolní, zvyšuje naši kreativitu, spokojenost a dodává nám odvahu. Což se na další úkoly může hodit.

Restartujte vůli během dne
Stejně jako svaly, tak i vůle se během dne unavuje. Studie ukazují, že se ale dá obnovit. Stačí krátká, 5 minut dlouhá, procházka. Bez mobilu u ucha ovšem. Druhá cesta, jak vůli restartovat, je o obnově nutrientů. Hlavně jednoduchých cukrů z ovoce. Sklenice fresh džusu dokáže vůli do pár minut obnovit. Hodinu pracujte, pak jděte na procházku, hodinu pracujte, pak si dejte ovoce, hodinu pracujte… Opakovaný restart vůle působí na produktivitu doslova blahodárně. Díky pravidelnému restartu vůle má někdy člověk večer více energie, než ráno.

Posilujte vůli sportem
Lidé mají jednu vůli pro všechny činnosti. Můžeme si ji vytrénovat ve sportu a pak ji máme silnou i v práci. Najděte si nějaký návyk, kterým si vůli budete pravidelně trénovat. Stačí třeba chodit na 15 minut běhat. S každým drobným překonáním sama sebe naše vůle sílí.

Dělejte malé krůčky
Skoková změna v životě často nevydrží. Tu si může dovolit až člověk, co silnou vůli má. Pro lidi se slabou vůlí platí, že k velkým změnám vedou malé krůčky. I na tu největší horu, se totiž člověk dostane pomocí drobných kroků. Pokud zvládneme překonat malou překážku a pak to opakujeme, vytváří se pozitivní emoce. A právě ta má za následek, že nás činnost začne bavit.

Všechna tato nastavení a cvičení vedou k tomu, aby jsme pochopily, že největší smysl má, pokud se hlava dostane do harmonie s tělem. Tedy do stavu, kdy si svojí vůlí můžeme kontrolovat mysl a činy. Myšlenky na naustálou změnu ať v otázce vzhledu těla nebo i jiné, mohou blokovat změny, které po tělu chceme. Celá naše bytost se soustředí na provedení změny, až se tělo prostě zasekne….

Zkuste být v pohodě, nechte věci plynout a dejte si čas…. myslete pozitivně, užívejte si života a ONO to přijde…uvidíte!

Krásné dny.

Petra