Nutná 5 aneb bez toho to prostě nepůjde….1.díl

Bře 1, 2020

  1. Pravidelná strava, 4-5 jídel denně
  2. Pitný režim, minimálně 2 litry tekutin denně
  3. Pravidelný pohyb, 2 hodiny týdně zůstat ve formě, 3 hodiny týdně-hubnu
  4. Hlava je v harmonii s tělem, hlavně No Stress
  5. Spánek, výzkumy ukazují, že pro hubnutí je zapotřebí spát 7-8 hodin denně

Pokud si takto sami nenastavíte, a nebudete dodržovat alespoň na 80%, pak to opravdu nepůjde…

1.Pravidelná strava, 4-5 jídel denně

Je jedno, jestli držíte dietu a omezuje tak svůj denní příjem energie na minimum, nebo zda nesnídáte, nebo přeskakujete oběd, nebo dokonce nejíte celý den a večer se pořádně najíte. Pokaždé když vaše tělo potřebuje doplnit palivo a vy mu jej nedáte, dostává tak signál, aby zpomalilo svůj metabolismus a uložilo vše, co sníte (je jedno zda je toho hodně nebo málo) na tuky do zásoby. Aby vaše tělo správně fungovalo (aby metabolismus zpracoval potravu na energii, kterou pak přirozeně během dne vydal), abyste předcházeli hladu a chutím na sladké, je nezbytné jíst často a dostatečně. Hlad je nepřítelem hubnutí, proto je hlad to jediné a zásadní, čemu se při hubnutí musíme opravdu vyhnout.

Vyhnout se hladu ovšem neznamená jíst pořád a cokoli. Nejhorší chutí je velký hlad, protože tomu je jedno co sníme. Pokud před jídlem budeme pociťovat lehký hlad, je to znamení, že si v klidu můžeme dopřát něco zdravého, chutného a v přiměřeném množství. Mnoho lidí se brání představě, že by měli jíst tolikrát denně. Jsou přesvědčení, že čím méně krát za den jí, tím více zhubnou. Celodenní hladovění a večerní pořádné doplnění chybějící energievšak patří mezi hlavní příčiny obezity. Při velkém pocitu hladu toho přirozeně sníme více a nejsme schopni kontrolovat množství snědeného. Proto je dobré pravidelně jíst, abychom předcházeli velkému hladu.

Při hubnutí je důležité jíst potraviny, které nás zasytí na delší dobu a pomohou nám tak snadněji se kontrolovat co jíme. Pocity hladu má na starosti hladina cukru v krvi, která je při hladu nízká. Někomu je při hladu až na omdlení (hypoglykemie) nebo pociťuje závratě, třes, nervozitu. Hladina glukózy v krvi stoupá a klesá v závislosti na glykemickém indexu snědené potraviny. Čím nižší glykemický index potravina má, tím déle nás zasytí a oddálí pocity velkého hladu, protože udržují stabilní hodnotu cukru v krvi. Čím vyšší je glykemický index potravin, tím rychleji po jídle budeme mít zase hlad a budeme se muset opět najíst nebo jídlo přeskočit a tím hladovět.

Nemusíte počítat u každé potraviny její glykemický index, než se najíte. Stačí znát, že čím zdravější potravina je, tím nižší má glykemický index a naopak. Například sladkosti a smažené potraviny mají vysoký glykemický index, zatímco zelenina, ovoce, mléčné výrobky, celozrnné pečivo a obiloviny, luštěniny mají nízký glykemický index a déle nás zasytí. Proto je tak důležité tyto zdravé potraviny do svého jídelníčku pravidelně zařazovat a pravidelně konzumovat během dne.

2.Pitný režim, minimálně 2 litry tekutin denně

To, že máte nejen při hubnutí pravidelně během dne vypít 2,5 litru až 3 litry, je známá věc. A pokud denně sportujete či je teplé počasí, mělo by pití narůst až na 4 litry za den. Proč to tak ale je? Špatný pitný režim s sebou nese rizika: dehydrataci, vznik ledvinových či žlučových kamenů i zácpu, také může způsobovat špatné fungování procesů v těle, kvůli nimž pak dochází k únavě a snížené výkonnosti. Což je při hubnutí nežádoucí!

Hlad je skutečně převlečená žízeň

Navíc když budete pít málo nebo nedostatečně, budete mít také často pocit hladu. A hlad je přítel nadbytečných kil! Tělo poté vysílá signál, že potřebuje doplnit tekutiny, a ten často mylně dekódujete jako pocit hladu a snažíte se jej zahnat jídlem!

Proto se doporučuje vypít sklenici vody hned po probuzení, před každým jídlem a jako pomůcku si na stůl v práci postavit 1,5litrovou láhev vody, aby vám připomínala, kolik je potřeba ještě vypít. Pokud v době oběda nebude láhev poloprázdná, je potřeba v pitném režimu trochu přidat. Náhlé dohánění pití příliš zatěžuje ledviny a z těla odplavuje potřebné minerály.

Dostatek vody v těle vám pomůže s hubnutím…není to klišé, skutečně pití funguje

Co ještě umí voda kromě fyzické výkonnosti, zamezení únavy i hladu udělat pro hubnutí dobrého? Při odbourávání tukové tkáně dochází k vyplavování toxických látek a prostřednictvím pitného režimu i k jejich vyplavování z těla, v opačném případě se dostavují bolesti hlavy, únava, křeče, pokles fyzické i psychické výkonnosti či dehydratace pokožky. Stejně jako pravidelný přísun jídla je i dostatečné zavodňování organismu prevencí zbytečného zadržování tuků potažmo vody v těle.

Co nedoporučuji: silný čaj, káva i alkohol se mezi tekutiny nepočítají, neboť tělo vody zbavují, ani koncentrované 100% džusy nejsou pro organismus v redukční fázi ideální. Často jsou přeslazené, a i přes žádoucí obsah vitaminů obsahují příliš velké množství energie. Stejně jako limonády, šťávy, energetické nápoje, coca-cola, sladké minerálky.

Co doporučuji: vhodné jsou balené pitné vody, nebo voda z kohoutku, ovocné čaje, středně mineralizované vody bez příchuti (například Ondrášovka, Mattoni, Korunní), zvlášť při fyzických aktivitách. Vysoce mineralizované (Poděbradka, Magnésia) je potřeba ředit 1 : 1 či je pít jen občas.

V dalším článku se podíváme na zbytek naší NUTNÉ 5….