Může přijít únava

Dub 12, 2020

Naplánujete si jídelníček, pravidelné cvičení a další nové zdravé návyky. Co když se Vám do toho ale pak vlastně vůbec nechce? Mnohdy za tím není Vaše lenost, ale obyčejná únava… 

Unavené hubnutí

Můžete mít skvělou motivaci, můžete být odhodlané, naplánujete si nový režim a změny, které budete podnikat. Bohužel zjistíte, že hmotnost neklesá, nebo jen velmi málo, i přestože se snažíte, jak nejvíce můžete. Jídelníček jste upravila, ale vyskytly se například výpadky v pravidelnosti, nebo jste častěji hřešila a také neměla tolik energie na cvičení. Máte pocit, že jste líná, ale je možné, že jste jen hodně unavená.

Proč to nejde 

Hubnutí a změna životního stylu, dodržování zdravých návyků vyžaduje aktivitu. Musíte aktivně přemýšlet o tom, co jíte, jak jíte a kdy jíte. Také potřebujete aktivně sportovat a hýbat se. Tohle všechno je však velmi těžké, pokud to jediné, po čem toužíte je si odpočinout a nic neřešit. Když jste unavená, tak máte přirozeně zvýšený pocit hladu a také daleko větší tendenci doplňovat chybějící energii sladkostmi a tučnějšími jídly. S únavou klesá Vaše motivace, sebedisciplína a sebekontrola, což je přesně to, co pro hubnutí a zdravý životní styl také potřebujete. Únava tak přispívá ke vzniku nadváhy a obezity. V tom případě doporučuji v první řadě zpomalit, odpočinout si a netlačit na sebe, když to teď nejde. V momentě, kdy se Vaše tělo zregeneruje a odpočine si, tak se Vám přirozeně zase vrátí chuť a motivace se sebou něco dělat. 

Proto čím dříve si odpočinete, tím dříve zase můžete pokračovat ve Vašich plánech.

Jak poznáme únavu?

Únava se neprojevuje pouze ospalostí a zvýšenou potřebou spánku, ale také dalšími psychickými projevy. Můžete pociťovat bolesti hlavy, kloubů a svalů, mít zažívací potíže nebo jiné příznaky podobné chřipce. Únava se také neprojevuje jen fyzickou slabostí, ale i psychickou. Máte špatnou náladu, můžete být podrážděná, nesoustředěná, snižuje se Vaše odolnost zvládat každodenní stresy, více se hádáte s okolím, jste nesoustředěná, do ničeho se Vám nechce a sebemenší úkoly odkládáte, jak jen to jde. Čím více únavu ignorujete nebo potlačujete různými stimulanty v podobě kofeinových nápojů a sladkostí, tak o to více se symptomy únavy zhoršují, až z toho můžeme doopravdy onemocnět, aby si naše tělo konečně pořádně odpočinulo.

Proč jsme unavení? 

Únava vzniká z různých důvodů a rozhodně se netýká pouze málo spánku. Můžete být po nemoci, dlouhodobém stresu doma či v práci, emočně vypjatých situacích či fyzicky náročných výkonech. Nebo stačí i jakékoli intenzivnější změny jako je změna ročního období, změna klimatu a časového posunu z dovolené, změna práce, stěhování, apod. Únava je tak často prvním signálem našeho těla, že potřebujete zpomalit. Bohužel máte však většinou přesně opačnou tendenci, a to ještě více zrychlit a vybičovat se k ještě většímu výkonu. Proto pak únavu potlačujete kofeinem, nikotinem či cukrem. To Vám sice pomůže pouze krátkodobě, ale z dlouhodobého hlediska je tento způsob „regenerace“ nevýhodný, protože přispívá ke vzniku závislostí a civilizačních onemocnění.

Co s únavou? 

Odpočiňte si. Fyzicky i psychicky. Na déletrvající únavu se nestačí párkrát pořádně vyspat. Spánek je určitě důležitý a zásadní pro zotavení organismu, ale většinou potřebujeme i mentálně a psychicky vypnout. Co to znamená? Pro každého něco jiného, ale jde o to chvíli nic neřešit. Jeďte někam na výlet, změňte prostředí, nebo si zalezte s knížkou do postele, koukejte se na své oblíbené filmy, jděte se projít, zaběhat. Každému dělá dobře něco jiného. Je však důležité dělat to opakovaně, proto zařaďte tyto odpočívací rituály do svého každodenního režimu. Předejdete tak vážnějším nemocem, chronické únavě, syndromu vyhoření a řadě psychických a fyzických potížím. Naučit se pravidelně a správně odpočívat je stejně důležitá součást zdravého životního stylu, jako pestrá, vyvážená strava a pravidelný pohyb.

Krásné dny.

Petra