Jeví se jako zdravé, ale je to kalorická nálož! 5 jídel, s nimiž rozhodně nezhubnete

Led 12, 2020

Ani se nemusím ptát, kdo by nechtěl docílit vysněné postavy a koupit si krásnou věc do šatníku, která je o jednu či dvě konfekční velikosti menší…:-)

Základem stravovacího režimu je při hubnutí pravidelnost. Za velkou chybu považuji vynechávání jídel a následné dohánění výživového deficitu třeba večer. Celodenní hladovění a vybílení lednice večer vede pochopitelně k jedinému – váha letí vzhůru!

Dobré je také hlídat složení jednotlivých porcí. Ráno a dopoledne by měly na talíři figurovat především sacharidy doplněné o bílkoviny (např. jogurt s müsli, celozrnné pečivo, ovoce), odpoledne přicházejí ke slovu spíš bílkoviny (libové maso) v kombinaci se zeleninou.

Nezapomínejte na pravidlo, že energetický výdej by měl převyšovat příjem.

Na které dobroty byste si tedy měli dát pozor?

1. Ovocné smoothie

Ovoce je zdravé a patří do našeho jídelníčku, protože obsahuje spoustu vitaminů a minerálů. Pokud se ale chcete zbavit tukových zásob, měli byste jíst maximálně jednu porci denně, a to nejlépe dopoledne. Ovoce totiž obsahuje také vysoký podíl jednoduchého cukru-fruktózy. Ovocná smoothie na tom nejsou líp, a navíc v nich kombinujete hned několik druhů ovoce. Záleží na tom, jaké suroviny na jeho přípravu použijete, ale v průměru takové jedno smoothie obsahuje až 400 kcal a vydá tedy za malý oběd. Mezi ovoce, které obsahuje nejvíc kalorií, patří banán (čím zralejší, tím hůře), hroznové víno nebo hrušky. Zvláštní kategorii tvoří populární avokádo, v němž najdete především vysoký podíl mastných kyselin a jeho energetická hodnota je až trojnásobná než u jiného ovoce (zdravá ale kalorická bomba!).

2. Ořechy a müsli tyčinky

I přesto, že obsahují bílkoviny, zdravé tuky, minerály a antioxidanty, které tělu jsou tělu prospěšné, rozhodně byste oříšky a semínka neměli jíst celý den. Například 100 g mandlí má přes 600 kalorií, což odpovídá více než čtvrtině denního energetického příjmu. Z jídelníčku raději vyškrtněte rovněž zdánlivě zdravé müsli tyčinky, které často kromě cereálií a oříšků obsahuje velké množství přidaného cukru a tuku, který opět výrazně navýší váš energetický příjem.

3. Salátové zálivky

Zelenina je pro hubnutí naprosto ideální a takový salát k večeři nemá chybu. Jenže nesmíte si ho vylepšit hutnou zálivkou z majonézy, v lepším případě z jogurtu. Podobná úprava zdravé jídlo rázem promění v kalorickou bombu. Redukční program vyžaduje maximálně pár kapek olivového oleje nebo balsamika. Zeleninu lze doplnit o libové bílé maso nebo vařené vejce.

4. Sýry

Jsou jistě zdravé, protože obsahují spoustu kvalitních bílkovin a vápník, a jsou chutné, ale bývají taky hodně tučné. Řada sýrů je velmi slaných a se solí, která zadržuje v organismu vodu a škodí našim ledvinám, bychom to také neměli přehánět. Doporučená denní dávka soli je asi 5 g, což odpovídá asi jedné čajové lžičce. Když uvážíte, že 100 g 30% eidamu má v sobě hned 2 g, spořádáte hned polovinu doporučeného příjmu soli.

5. Sušené ovoce

Mnozí si myslí, že je to rychlá, zdravá a nekomplikovaná svačinka. Jí ho v domnění, že udělají něco pro své zdraví. Je pravda, že obsahuje řadu vitaminů a minerálů, ale taky takovou nálož cukru, že si o štíhlé postavě můžete nechat jenom zdát. Sáček rozinek ukrývá až 330 kalorií, takže opět vydá za jeden plnohodnotný chod. Když si chcete pochutnat na sušeném ovoci, raději vsaďte na to doma vyráběné, které má jen přirozený obsah cukru. Ale ani to nemůžete jíst po hrstech, spíš si tu a tam jen zobnout pár kousků.

Krásné dny.

Petra