Je vážení vaším každodenním rituálem?

Bře 29, 2020

Co číslo na váze dělá s Vaší náladou? 

Vážení je jeden z nejčastějších ranních rituálů většiny žen. Některá se váží jednou za čas, ale některá i několikrát za den. Některá má už za léta praxe vychytané triky, jak vážit co nejméně. Stačí se na váze trochu naklonit, dát váhu na to „správné“ místo, vážit se pouze na lačno a bez oblečení, nebo hned po sauně, apod. Některé stačí se jen zvážit, ale některé se od naměřené váhy odvíjí nálada a někdy i celý den. Když se váha blíží k její ideální váze, tak jásá, má ze sebe radost, zvýší se ji okamžitě sebevědomí a možná si i během dne dopřeje něco dobrého, protože si to přeci zaslouží! Při redukci klesání váhy zvyšuje motivaci a chuť v hubnutí pokračovat. Pokud je váha stejná jako včera, trochu ji to možná zneklidní, protože tam mělo být přeci alespoň o kilo méně, ale stejná váha taky dobrá. Při hubnutí je zastavení váhy často krizovým momentem, kdy máte chuť s hubnutím skončit, protože máte pocit, že to nefunguje! A co když teprve váha ukazuje více než včera? Zpanikaříte, zhorší se Vám okamžitě nálada, máte pocit nesnesitelné tloušťky a nechuti do života. Při hubnutí to okamžitě sníží motivaci a často je to důvodem ukončení celé Vaší dosavadní snahy. U některé zase zvýšení váhy způsobí pocit, že se musí ihned začít omezovat v jídle a musí začít hubnout! Poznáváte se?

Proč se (ne)vážit

Zvážit se jednou za čas je v pořádku a měla byste znát svoji přibližnou váhu. Odvíjet od čísla na váze svoji náladu a sebevědomí je však poměrně nevýhodné. Číslo na váze je totiž závislé na mnoha faktorech, a ne vždy ukazuje celou realitu. Stačí se jen zvážit na nerovnoměrném povrchu, po jídle, před menstruací, po cvičení a pokaždé vážíte jinak. Samotná váha je jen číslo, které nám neukazuje podíl vody, svalů a tuků v těle a neustále se měnící hormonální stav organismu. Je naprosto přirozené, že se váha mění +- 2 kg v rámci dne a celého měsíce. Hmotnost těla nereaguje jen na to, co jíme a jak moc cvičíme, ale reaguje i na to, zda jsme ve stresu, pořádně vyspaní, na roční době a mnoha dalších faktorech. Při hubnutí doporučuji vážit se maximálně jednou za 14 dní, a to vždy ve stejnou denní dobu a na stejném místě. Z hlediska psychiky je ale nejlepší, se raději nevážit vůbec a používat třeba klasický krejčovský metr nebo oblečení, které více vypovídají o naší reálné velikosti.

Optimální váha versus vysněná váha

Dvě ženy o stejné váze nebudou nikdy vypadat úplně stejně. Každá máte svoji optimální váhu a svoji vysněnou ideální váhu, a ne vždy jsou tyto dvě čísla stejná. Optimální váha je ta, kdy se cítíte zdravě, plné energie, přitažlivě a zároveň můžete jíst, co chcete, aniž byste se výrazně omezovaly v jídle. Optimální váha respektuje naši přirozenou konstituci, a hlavně podporuje naše fyzické a psychické zdraví. To znamená, pokud se od této váhy výrazněji odchýlíme, a to nahoru i dolů, tak to sebou nese zdravotní rizika, a proto je samozřejmě vhodné se celoživotně pohybovat v té optimální zóně, která má menší výkyvy a ty jsou v pořádku.Vysněná ideální váha na druhé straně je často váha z dob našeho mládí či dokonce dospívání a většinou úplně nereálná. Je přirozené, že se s věkem mění Vaše tělo a proporce a trvat za každou cenu na jednom konkrétním čísle může být pořádnou ztrátou času, energie, zdraví i radosti ze života.  Pro některou totiž udržení si této ideální váhy znamená celoživotně se nervovat, výrazně omezovat v jídle a intenzivně cvičit. To je pak na zvážení, jestli dosáhnutí či udržení této ideální váhy za to všechno stojí a zda to hlavně prospívá Vašemu zdraví, které máte jen jedno. Hodně ženám se také stává, že mají pocit, že dokud nedosáhnou této své ideální váhy, tak nemohou být šťastné, krásné a sebevědomé. Že dokud nezhubnou na to své číslo, tak si třeba nemůžou najít muže, před někým se svléct, jít na plovárnu, s chutí se najíst.  Prostě se kvůli číslu na váze omezují a trápí a blokují si své štěstí, které by mohly mít i s jinou možná o trochu vyšší váhou. U některé se tato ideální váha může při hubnutí neustále posouvat směrem dolů a v ten moment chceme vážit co nejméně, bez ohledu na naše zdraví, protože takhle váha je už dávno pod hranicí naší optimální váhy.

O váze to přeci není 

Mám zkušenosti, že tohle všechno často není vůbec o váze. Někdy totiž máte pocit, že se život neodvíjí podle Vašich představ, že něco nemáte pod kontrolou, že se Vám v něčem nedaří, a to jediné co můžete kontrolovat a měnit je Vaše váha. A proto se na ní často tolik upínáte. A já se vsadím, že ty krásné chvíle, kdy jste spokojené, šťastné a naplněné nemají s naší váhou nic společného. Právě v tyto okamžiky svou váhu totiž většinou neřešíme. Samozřejmě je důležité, abychom se samy sobě líbily a cítily se ve svém těle dobře a spokojeně, ale právě tohle s váhou nemusí vůbec souviset. Nevažme spokojenost, krásu, sebevědomí a štěstí na kila, protože se stejně zvážit nedají….

Závislost na vážení škodí psychice i hubnutí!

Krásné dny.

Petra