Cukry a sacharidy nejsou totéž!

Pro 31, 2019

Vyhýbáte se sacharidům, protože se bojíte, že se po nich tloustne? Sacharidy jsou základní živinou, bez které se zdravý člověk neobejde! A přesto stále přibývá spousta „zaručených“ nízko-sacharidových diet (low-carb), při kterých budou mít mnohé z Vás jen špatnou náladu a budete bez energie.

Sacharidy spolu s bílkovinami a tuky tvoří základní živiny a jsou pro správné fungování našeho těla nezbytné!

 Sacharidy zajišťují energii pro činnost svalů a mozku, a měly by tvořit největší podíl našeho energetického příjmu. 

Sacharidy se dělí na jednoduché sacharidy (cukry) a komplexní (složené) sacharidy. 

Když se tedy mluví o snížení cukrů při hubnutí, myslí se tím jednoduché cukry obsažené ve sladkostech, sladkém pečivu z bílé mouky, slazených limonádách, sladkých jogurtech …

Komplexních sacharidů, které jsou v celozrnném pečivu, celozrnných obilovinách, rýži a luštěninách se to netýká. Naopak! Při hubnutí je důležité dodržovat pocit sytosti co nejdéle, stabilizovat hladinu glukózy v krvi, mít dostatek energie pro pohyb a hlavně mít dobrou náladu. V tom nám pomáhají právě komplexní sacharidy. 

Pokusím se vysvětlit, co se v nás děje pokud sníme jednoduché cukry – sladkosti, slazené limonády, cukroví, vaječný koňak ☺ apod.. 

Sníme potravinu skládající se převážně z jednoduchých cukrů (mající vysoký glykemický index), pak se nám rychle zvedne hladina cukru v krvi a to zapříčiní zvýšenou produkci inzulínu, který se snaží zvýšenou hladinu cukru v krvi snížit a tak dochází opět k prudkému poklesu glykemie… 

…a tím opět nastává chuť na sladké… 

…máme chuť na sladké, dáme si sladké a po chvíli potřebujeme další a další….

Začarovaný kruh stále dokola!

Proto je důležité zařadit do jídelníčku dostatečné množství komplexních sacharidů, které glykemický index přirozeně snižují (předchází chuti na sladké).

Mnoho lidí ve snaze hubnout, či jíst zdravě záměrně vynechává přílohy a pečivo, které jsou zdrojem právě komplexních sacharidů. Když se tedy podíváme na typický letní oběd- zeleninový salát s kuřecím masem bez přílohy a bez pečiva ☺  

…zákonitě nás odpoledne dohoní mlsná nebo máte zoufalou potřebu sladké tečky … 

Přílohou však nemusí být bílé pečivo nebo smažené hranolky, ale například celozrnné pečivo či divoká rýže, těstoviny. Ty jsou zdrojem komplexních sacharidů, mají nízký glykemický index a stabilizují hladinu cukru v krvi. Předchází tak chuti na sladké.

Přesto všechno je sladká chuť jednou ze základních chutí. Neměla by se z jídelníčku vyřazovat. Je třeba se naučit uspokojovat ji zdravým způsobem a regulovat množství sladkých jídel, které sníte. Nemám ráda diety či stravování, kdy zakážeme vše, co máme většinou hodně rádi (sladké), protože to z dlouhodobého hlediska prostě nefunguje. Pokud si něco zakážeme, jsme z toho časem tak rozmrzelí a naštvaní, že až podlehneme (vždycky podlehneme ☹) -neřízeně se tím přejíme! Hubnutí je hlavně o tom, že se o sebe staráme v jídle i jiných oblastech a rozhodně nemá být o hladu, omezování se a trápení! 

Takovéto hubnutí pak nemá trvalý efekt, ale jen jo-jo efekt!

Zakázané totiž nejlépe chutná, ale jen do doby, než přijdou výčitky svědomí.

Proto je lepší naučit se mlsat zdravě!

Jednoduché cukry proto vybírejte nejlépe ve formě ovoce (nejlepší bobuloviny-borůvky, ostružiny, maliny), neslazených mléčných výrobků, zdravých dezertů, které dosladíte stévií či sirupy. Pokud bude tělo uspokojeno tímto způsobem, chutě na „nezdravé“ sladkosti přirozeně ustoupí.

„Být zdravý a fit není jen trend nebo nápad, je to životní styl“

Petra