ČERVENÁ ŘEPA moje superpotravina!

Úno 16, 2020

Vysoký obsah kyseliny listové je významný pro těhotné maminky, protože zajišťuje zdárný vývoj mozku dítěte. Výrazné barvivo řepy rozšiřuje věnčité tepny a zpevňuje stěnu vlásečnic, čímž chrání kardiovaskulární soustavu. Šťáva snižuje krevní tlak, posiluje imunitu, povzbuzuje činnost žaludku a tvorbu žluči. Bývá doporučována při zotavování po encefalitidě a borelióze. Příznivě působí na zrak a při ateroskleróze. Spousta důvodů proč ji zařadit mezi potraviny, které pravidelně jíme.

Červená řepa prospívá játrům

Červená řepa je užitečná pro játra, protože očišťuje a obnovuje jejich buňky. Zlepšuje rovněž střevní peristaltiku a brání vzniku zácpy, neboť má mírně projímavé účinky.

Má protirakovinové vlastnosti

Výkonné fytonutrienty, které dodávají řepě její temnou rudou barvu, mohou pomoci odvrátit rakovinu. Výzkum ukázal, že extrakt z červené řepy snižuje multiorgánové nádorové formace. Zároveň byl extrakt z červené řepy také zkoumán na použití v léčbě lidské rakoviny slinivky, prsu a prostaty.

Pomáhá snižovat krevní tlak 

Pití šťávy z červené řepy může pomoci ke snížení krevního tlaku v řádu hodin. Jedna studie ukázala, že pití jedné sklenice řepné šťávy sníží systolický krevní tlak v průměru o 4-5 bodů.

Bojuje se záněty 

Řepa je jedinečným zdrojem betaninu, živiny, která pomáhá ochraňovat buňky, bílkoviny a enzymy z environmentálního stresu. Je také známo, že pomáhá v boji proti zánětu, chrání vnitřní orgány, zlepšuje cévní rizikové faktory, zvyšuje výkon a pravděpodobně brání mnohým chronickým onemocněním.

Zvyšuje výdrž 

Potřebujete-li “nakopnout” prostřednictvím vašeho dalšího cvičení, může řepná šťáva opět dokázat svoje přednosti. Ti, kteří pili řepnou šťávu před cvičením, byli schopni cvičit až o 16 procent déle. Přínos může být spojen s přeměnou dusičnanů na oxid dusnatý, který může snížit spotřebu kyslíku u cvičení s nízkou intenzitou, stejně tak může zvýšit odolnost při vysoko zátěžovém cvičení.

S červeno řepou proti stresu

Řepa je skutečně účinným stimulátorem dobré nálady. Čeká-li vás těžký den, vezměte si s sebou salát s červenou řepou.

Je bohatá na cenné živiny a vlákninu 

Řepa je bohatá na vitamin C (posiluje imunitu), vlákninu a nezbytné minerály jako je draslík (zásadní pro zdravé nervy a funkce svalů), mangan (dobrý pro vaše kosti, játra, ledviny a slinivku břišní), vápník, železo. Řepa také obsahuje kyselinu listovou, která pomáhá snížit riziko vrozených vad, a je proto vhodná pro těhotné.

Její očistné účinky

Červená řepa má detoxikační účinky, zbavuje organismus odpadních látek a odvádí přebytečné tekutiny, čímž brání vzniku otoků. Výrazně se podílí na očištění střeva, a je tak součástí prevence rakovinového bujení.

Červená řepa dokonce i omlazuje

Červená řepa nahradí i velmi drahé omlazující kosmetické procedury. Tuto schopnost jí dodává vysoký obsah kyseliny listové. Pravidelná každodenní konzumace skutečně oddaluje projevy stárnutí. Dodává pružnost, pevnost a lesk pleti, pokožce celého těla, vlasům i nehtům.

Nejjednodušší úpravou je nastrouhat vařenou řepu na struhadle, přidat trochu olivového oleje, ořechy a pokrájené sušené švestky. Tento salát se výborně hodí k masitým jídlům. Řepa se však dá nejen vařit, ale i péci. Zbavíme ji slupky, zavineme do alobalu a pečeme v troubě 40 minut. Přidáte-li k pečené řepě sýr, získáte chutné a syté jídlo, které je vyloženě nízkokalorické.

Pamatujte však na to, že obsah užitečných látek tepelnou úpravou výrazně klesá. Přitom i za syrová je řepa velmi chutná. Pokud ji v salátu zkombinujete se zelím, křenem, ořechy, jablky, vařeným bramborem a jogurtovou zálivkou, získáte pokrm nabitý vitamíny a minerály.

Pozor si musejí dát diabetici, protože červená řepa má vyšší obsah sacharidů.

Má-li někdo trvale nižší tlak, měl by se její konzumaci rovněž vyhnout.

Nevhodná je také pro osoby trpící průjmy a močovými kameny.

Jak jste si mnozí mohli všimnout, mám ráda červenou řepu v jakékoliv podobě. Určitý produkt obsahující červenou řepu je u mě v lednici stále. Piji šťávu, jím vařenou, dávám do moučníků, strouhám na salát. Za mne patří červená řepa k „superpotravinám“.

Vyzkoušejte, najděte si svůj recept, jak ji jíst co nejčastěji.

Pěkné dny.

Petra.